Kontaktujte mne na tel. 777 939 409 nebo přes formulář

Jak dělat správně linkbuilding a SEO

O tom jak (ne)dělat linkbuilding a SEO je toho napsáno mnoho. Nezaměřuji se tedy na teorii, kde bych posté popisoval že 1000 katalogů je špatně a kvalitní weby přivádějící návštěvnost a zákazníky je dobře, ale uvedu konkrétní příklad, jak jsem postupoval a jaké jsou výsledky u jednoho mého projektu, na kterém jsem začal pracovat úplně od nuly.

Začátek s čistým štítem

Cca před rokem jsem spustil svůj specializovaný internetový obchod s pamlsky pro psy. Důvod byl, že s myšlenkou internetového obchodu jsem si pohrával již delší dobu a také je to především skvělá zkušenost odzkoušet věci které radím klientům, zda opravdu fungují když jde o mé vlastní peníze. K dispozici jsem tedy měl úplně neposkvrněný web, který nebyl v žádném katalogu, na žádném “PR webu” apod.

I když se občas člověk musí pohybovat s odkazy v “šedé zóně”, aby uspokojil oba vyhledávače a byl k nalezení, zde jsem se rozhodl, že půjdu jen cestou kvalitních webů a toho “správného” postupu.

Klíčová slova a pozice

Nejdříve bylo třeba vymyslet nějakou strategii. Vzhledem k poměrně konkrétnímu zaměření e-shopu není klíčových slov tolik. Hlavní byly “pamlsky pro psy” pak názvy jednotlivých kategorií a názvy produktů. Nesmí chybět ani slova jako levně, akce, zdarma apod. toto obstarala celkem jednoduchá analýza klíčových slov

Anchor texty jsem začal využívat jak url adresu webu tak pamlsky pro psy a další názvy kategorií. Odkazy samozřejmě vedou na jednotlivé podstránky. Ze začátku samozřejmě k nenalezení, ale po cca měsíci se dostavily výsledky

Postup Linkbuildingu

Níže jsou jednotlivé body, jak jsem za celý rok postupoval a z čeho je tvořen odkazový profil. I když jsou nějaké odkazy na hraně, myslím si, že odkazový profil je čistý, s pestrým anchor textem a z hodnotných a užitečných webů.

  • První linky – základ
    První odkazy, které jsem vytvořil byla registrace na firmy.cz a do Google places, resp. Google+. Další katalogy jsem v tu dobu neřešil a řešit ani nechtěl. Byly to tedy první cihly v budování mého odkazového profilu a považuji to za základ.
  • Sociální sítě
    Jako další odkazy přišly na řadu sociální sítě jako je Facebook, Twitter, Google+. Tohle úplně nepovažuji za linkbuilding. Sociální sítě používám k prodeji zboží a k prezentaci novinek a různého obsahu, ale body za tyto odkazy se také počítají.
  • Informační weby a magazíny
    Pomocí Majestic SEO jsem si vybral pár velkých prodejců chovatelských potřeb a vytipoval větší servery a magazíny, které by mohly přivádět cílenou návštěvnost. Začal jsem tedy s oslovováním. Překvapivě nebyla publikace článků ani tak drahá i na celkem slušně navštěvovaných webech. Limit pro publikaci jsem si dal 1000,- Kč. U opravdu hodnotných webů jsem cenu tolik neřešil. Články jsem si sám připravoval, přecijen o produktech toho vím nejvíc a nesestavoval jsem nějaké PR články ale informativně hodnotné články. Vybíral jsem si weby na kterých byla velká návštěvnost pro publikaci článku = hodně čtenářů které to zaujme.
  • Odkazy a to ostatní
    Co se týče odkazů, tak jsem vybíral ty weby, kde byla možnost umístit odkaz hodně viditelně a s šancí vysokého CTR např. v hlavním menu, kde jsem čekal velký přísun návštěvnosti. Jedním z takových webů byl např. dogslife.cz. Bohužel nával návštěvníků a objednávek se nekonal. I když byl odkaz v hlavním menu a vedl přímo na web. Odkaz jsem tedy asi po měsíci zrušil a ponechal jen ten zdarma v katalogovém zápisu. Asi po půl roce jsem zjistil, že sám autor webu umístil odkaz do patičky a je tam zdarma dodnes a dokonce přivádí návštěvnost na web.
  • Odkazy na principu PPC
    Další odkazy jsem zkoušel i na jiných hodně navštěvovaných webech s chovatelským zaměřením, především inzertní weby. Bylo to na principu PPC. Bohužel ani tyto odkazy žádný zázrak nepřinesly a radši jsem na nich nechal publikovat články pokud to bylo možné. Články tam jsou dodnes a překvapivě přivádí jak návštěvnost tak občas i nějakou objednávku.
  • Soutěže a soutěžní servery
    Dalším odkazem byl odkaz z portálu hafici.cz kde jsem nechal realizovat soutěž. I přes tento odkaz i po skončení soutěže chodí na web návštěvníci. V průběhu roku jsem uspořádal i vlastní soutěž, kterou jsem zaregistroval na soutěžních webech. Z těchto webů také vedou odkazy.
  • Microsites a vlastní weby
    Chytré bylo si i zaregistrovat doménu pamlsovnik.cz. Je z toho udělaná mikrostránka, na kterou nejspíše díky překlepu přichází lidé a konverzní poměr přes tento web jsou 4%. V opensiteexploreru sleduji u konkurenčních webů, že jsou zde celkem dobře hodnoceny weby na subdoménách free stránek jako jsou Estranky, Webnode apod. Rozhodl jsem se tedy vytvořit 3 mikrostránky resp. blogy také na těchto doménách. Na blogy občas vložím nějaký obsah, weby jsou vzájemně prolinkovány a i přes ně přichází na web návštěvnost. Sice minimum, ale přichází. I tuto variantu linkbuildingu považuji za užitečnou a přínosnou a nejen proto že to stálo jen čas registrace a nějakého tématického obsahu.
  • Internetová fóra
    Vzhledem k tomu, že jsem byl dříve aktivní na různých psích fórech, tak jsem si dal do podpisu u svého profilu odkaz. Výsledek se projevil do pár týdnů a v Majestic SEO se stránky s mými příspěvky hned zobrazily. I když aktivita na fórech je již v dnešní době díky Facebooku velmi malá, považují to za dobré odkazy na tématických a dlouho fungujících webech.
  • Affiliate
    Jako poslední metodu linkbuildingu jsem odzkoušel affiliate. K aktivnějšímu získávání partnerů jsem se bohužel ještě nedostal, ale zaregistroval jsem se na cashback serverech jako jsou např plnapenezenka.cz apod. Je jich asi cca 8. Dále mám pak odkazy na různých affiliate fórech. I odtud přichází občas zajímavá návštěvnost.

 

Úspěšnost linkbuildingu

Po necelých 2 měsících se konečně projevilo mé nejen linkbuildingové snažení a web se začal na “pamlsky pro psy” zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Bohužel je na Google, ale zase se hned vystřelil na první stranu. Z výše uvedeného tedy pro Google stačila jen základní registrace ve firemních katalozích, asi 2x PR článek a dvouměsíční aktivita na sociálních sítích. Pro Seznam to ale bohužel nestačilo.

lb1

(Ne)funkční Seznam

Bohužel ať jsem tvořil sebekvalitnější odkazy, tak na seznam to asi půl roku neplatilo a ještě k tomu indexoval místo homepage podstránku. Mezitím se pozice na Google vyšvihla na druhé místo, kde se s občasným drobným vykývnutím o +/- jednu pozici drží stále. Rozhodl jsem se, že když se na Google web tak pěkně drží, že zkusím trochu toho “starého” linkbuildingu:

  • Ranky.cz
    Rozhodl jsem se koupit nějaké odkazy přes ranky.cz. Tenhle krok nepovažuji za špatný, protože nejen že to začalo se Seznamem hýbat, ale z webů chodily i návštěvníci. Když se vyberou správné weby, může být i tento systém k užitku. Přesvědčil jsem se o tom nejen u tohoto projektu. Některé odkazy tam mám umístěné za pár korun dodnes.
  • Placla.cz
    Placla.cz je systém na nákup článků. Vyzkoušel jsem tedy i zde objednat nějaké články. Tématicky byly nabídky asi jen ze 3 webů. Návštěvníci přes tyto články sice nechodí ale odkazy zde jsou stále.
  • Katalogy
    Zastánce registrace do velkého množství katalogů rozhodně nejsem, ale vyzkoušel jsem katalog, který je na celkem hodně doménách po jednotlivých krajích a nejen  konkurenční weby se zde prezentují. Přišlo mi to jako nejmenší zlo a případně se dá odkaz snadno stáhnout.

Tyto aktivity se cca do měsíce začaly projevovat a posun na Seznamu se poměrně vylepšil. I když jsou tyto postupy ne moc správné, na Seznam bohužel platí.

Linkbuildingová kuriozita

Při kontrole odkazů v Majestic SEO jsem objevil odkaz z webu, který se také zaměřuje na prodej pamlsků. V podstatě jedna z mnoha konkurencí. Odkaz jsem zde nedával a ještě vedl z detailu produktu na detail produktu u mě na webu, na které se jen tak neodkazuje. Ať jsem ale hledal odkaz na stránce jak jsem hledal tak jsem ho nenašel. Jen tak ze zvědavosti jsem se tedy podíval na zdroják stránky a našel jsem tam následující překvapení.

lb2

V kategoriích mám totiž u produktů u popisku průhledný obrázek, který odkazuje na detail produktu(je to kvůli prolinkování, ale uživatele na detail nepotřebuji a ani nechci dostávat ) Konkurenční e-shop tedy zkopíroval můj text i s průhledným obrázkem a nejspíš ve svém wyswig editoru obrázek neodstranili. Odkaz je tam dodnes.

Rada tedy je: Dávejte do popisků průhledné 1x1pixelové obrázky a mějte kvalitní texty, které konkurence velmi ráda zkopíruje 🙂

Výsledky a závěr

Jaké jsou tedy výsledky po roce? Na Google i na Seznamu okupuji první dvě pozice na “pamlsky pro psy”. Ostatní longtailové výrazy si také nevedou špatně a jsou na první stránce výsledků vyhledávání.

lb3

Z uvedeného grafu je vidět, že SEO a především linkbuilding není jednorázová akce, ale opravdu postupná a systematická práce a především dlouhodobá a snad i nikdy nekončící. Je třeba tomu věnovat jak čas tak i peníze pokud chcete docílit výsledků. Získání první pozice není to nejdůležitější, ale i zde je vidět, že i na méně konkurenční slovo trvá probojování se na přední místa klidně i rok a déle.

Co se týče postupu, tak na Google určitě platí odkazy z hodnotných serverů a webů a i menší množství. Nemělo by se zapomenout i na odkazy ze sociálních sítí. U Seznamu je bohužel pro lepší výsledky potřeba zajít trošku za hranice toho “čistého” linkbuildingu a vypomoci si větším počtem odkazů a to i těch méně hodnotných. Vše by mělo být ale v nějaké úměrné míře a určitě nezačínat hromadným nákupem odkazů. Nejdřive se soustřeďte na kvalitu, která pomůže Googlu, postupně do toho můžete zlehka přidávat více odkazů, které pomohou Seznamu.

Nějak takhle Vám pak může postupně růst návštěvnost z přirozených výsledků vyhledávání:

lb4

Chcete se také dostat na přední místa ve vyhledávačích a získat relevantní návštěvnost? stačí mne kontaktovat. Rád Vám pomohu.

About Pavel Novotný

Online marketing konzultant zaměřený na SEO a zvyšování efektivity webů. Praxe od roku 2005, desítky úspěšně realizovaných projektů. Rád budu pracovat i na Vašem webu
Zobrazit všechny příspěvky od Pavel Novotný

Ostatní příspěvky

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Články z praxe o SEO, PPC a dalších kanálech internetového marketingu.